عنوان نصف جهان، برای شهر زیبای اصفهان نشان از زبردستی هنرمندانی دارد که در تولید صنایع دستی و آثار هنری در اصفهان زبانزد هستند. شکوفایی اصفهان در عصر صفوی، منجر به رونق چشمگیر این شهر در عرصه هنر شد و هنوز هم پس از گذشت قرنها در زمره سرآمدترین استانهای کشور در تولید صنایع دستی قرار دارد. در این مطلب به سراغ معروفترین صنایع دستی اصفهان میرویم.
شهر تاریخی اصفهان در مرکز ایران واقع شده و سومین شهر بزرگ ایران از لحاظ وسعت و جمعیت است. بهلحاظ تولید هنر و تعدد رشتههای رایج و زنده هنری نه تنها در ایران، که در جهان، نامدار و سرآمد است. تاریجچه هنر اصفهان را در جاهای دیدنی اصفهان به کرات میتوان دید.
صنایع دستی اصفهان، از دیرباز، زبانزد عام و خاص بوده است. تنها نگاهی به تاریخچه هنری این شهر کافی است تا دریابیم صنعت و هنر، با آمیختهای از عشق و پشتکار تا چه حد در این گستره، ریشه دوانده است.
اما آنچه این بوم را از نظر سطح هنری از همطرازان خود متمایز میکند، ابداعات و نوآوریهای هنرمندان و صنعتگران این خطه است. همان چیزی که اصفهان را بهعنوان شهر خلاق صنایع دستی، در ایران و سایر نقاط جهان معرفی میکند. صنایع دستی اصفهان بهعنوان شهر خلاق صنایع دستی در فهرست جهانی یونسکو در ایران ثبت شده است؛ در ادامه به معرفی معروفترین صنایع دستی اصفهان خواهیم پرداخت.
خاتم کاری اصفهان
اصالت و قدمت هنر خاتمکاری در ایران به بیش از ۱۰۰۰ سال پیش بازمیگردد. در این هنر بدیع، قسمت خارجی اشیا با نقوش مثلثی شکل و منظمی پوشانده میشود. درگذشته برای یک اثر خاتم از استخوان شتر و چوب استفاده میشد؛ اما امروزه برای تولید آثار خاتم از مفتول برنج، عاج، استخوان و چوب استفاده میشود.
این هنر برای ساخت انواع قلمدان، جعبه جواهرات، پایه خودکار و ظروف تزئینی بهکار میرود تا یک سوغاتی خاص و زیبا در شهر اصفهان خلق شود
میناکاری اصفهان
اما آنچه این بوم را از نظر سطح هنری از همطرازان خود متمایز میکند، ابداعات و نوآوریهای هنرمندان و صنعتگران این خطه است. همان چیزی که اصفهان را بهعنوان شهر خلاق صنایع دستی، در ایران و سایر نقاط جهان معرفی میکند. صنایع دستی اصفهان بهعنوان شهر خلاق صنایع دستی در فهرست جهانی یونسکو در ایران ثبت شده است؛ در ادامه به معرفی معروفترین صنایع دستی اصفهان خواهیم پرداخت.
مسگری اصفهان
هنر مسگری را به پنج هزار سال پیش نسبت میدهند و گمان میرود اوج هنر مسگری در ایران به زمان سلجوقیان باز میگردد. اشیا و ادوات مسی زیبایی توسط مسگران اصفهان ساخته میشود؛ محصولات این هنر ارزشمند میتواند سوغات جذابی برای عزیزان چشمبهراه شما محسوب شود.
قلمزنی اصفهان
قلمزنی هنری برجایمانده از عصر هخامنشی، بهعنوان هنر پر از ظرافت و ذوق هنرمندان اصفهانی شناخته میشود. آرایش ظروف مسی، برنجی و نقرهای با هنر قلمزنی به یک ظرف بیجان، روحی تازه میدمد. قلمزن میکوبد و میکوبد تا نقشهایی حک کند و این هنر زیبا را به رخ بیننده بکشد. ظروفی مثل جام و سینی قلمکاری شده ازجمله محصولات پرطرفدار برای سوغات و پیشکش بهشمار میآیند.
فیروزه کوبی اصفهان
فیروزهکوبی یکی از چشمنوازترین هنرهای اصفهانی بهشمار میرود که اغلب برای تزئین ظروف مورداستفاده قرار میگیرد. استادکاران برجسته قطعات ریز فیروزه را بر ظروف مسی، برنجی و یا نقره میکوبند و طرح موزاییکی خیرهکنندهای را بر روی ظروف خلق میکنند. هرچه سنگهای ظریفتری در تولید این آثار به کار رود، محصول تولیدشده ازنظر ارزش و بها در رتبه بالاتری قرار میگیرد.
الماس تراش اصفهان
ظروف الماس تراش اصفهان بهعنوان هنرهای نوین صنایع دستی ایران شناخته میشوند. در این هنر، هنرمندان با ذوق نصف جهان ظروف مسی را طراحی و تولید میکنند. نقوش حکاکی شده بر روی این ظروف اغلب از طرحهای سنتی و عموماً گل و مرغ استفاده میکنند. الماس تراش در سالهای اخیر مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته است و قیمت آنها براساس کیفیت کار انجام شده و سایز محصولات تعیین میشود.
ظروف الماس تراش اصفهان از مس ساخته میشوند بهدلیل خاصیت برجستهی مس و زیبایی نقوش حکاکی شده بر روی آنها. فلز مس، بهترین ماده برای ساخت ظروف الماس تراش است، زیرا خمشپذیری بیشتری دارد و نقوش آن زیباتر از سایر فلزها هستند. این ظروف دارای ظاهر جذاب و بینظیری هستند. در ساخت ظروف الماس تراش از دو دسته رنگ با فرمولاسیون سرمهای و فیروزهای استفاده میشود. پاشش رنگ در این هنر بهصورت دستی با تکنیکهای خاص انجام میشود و نتیجهی نهایی شگفتانگیز و با کیفیت بالاست. هنر الماس تراش، نوآوریهای خاص خود را با ریشه در هنر سنتی درفش دارد.
مس و پرداز اصفهان
مس و پرداز از دسته هنرهای ابداعی صنایع دستی مسی اصفهان است که از میناکاری الهام گرفته شده و بدون استفاده از لعاب، ظروف مسی را زیبا و جذاب میسازد. مس و پرداز نیز از هنرها و صنایع دستی نوین است که توسط هنرمندان خلاق اصفهانی در گذشته به رونق رسیده است. در این هنر، نقوش و نگارهای میناکاری بر روی بخشهایی از بدنه ظروف مسی طراحی میشوند. سپس ظرف مسی صیقل داده میشود و برجستگیها تصحیح میشوند، در حالی که طرحها و نقوش آسیب نمیبینند. در نهایت، ظرف را با لایههای پلی استر پوشانده و محافظت میشود.
آجیلخوری، شیرینیخوری، قندان، گلدان، سنگاب و شمعدان مس و پرداز از جمله ظروف پرطرفداری هستند که در اصفهان به فروش میرسند. ارزش هنری یک ظرف مس و پرداز زمانی بیشتر است که طراحیها به ظرفیت نقشهای ظریفتر و حرفهایتر داشته باشند و سطح ظرف صیقلیتر باشد. قیمت مس و پرداز بسته به نوع ظروف، کیفیت ساخت، مرغوبیت بدنه مسی و سایز محصولات متغیر است.
مس و خاتم اصفهان
مس و خاتم، یکی از صنایع دستی مسی اصفهان است که نسبتا جدید بوده و از ترکیب هنر مسگری و خاتم سازی به وجود آمده است. در خاتمکاری از چوب و استخوان استفاده میشود و سطح جسم موردنظر را با نقوش هندسی پر میکنند. در خاتمکاری بر روی مس، ابتدا ظرف مسی مورد نظر توسط استاد مسگر آماده میشود و سپس بخشهایی از آن با قطعات خاتمکاری پوشانده میشود. محصولات مس و خاتم اصفهان یکی از زیباترین هنرهای صنایع دستی اصفهان هستند و شامل تنوع زیادی از محصولات نقاشی روی مس اصفهانی میشوند. انواع ظروف مس و خاتم از جمله آجیل خوری، تنگ، سایر محصولات مس و خاتم، سرویس، سنگاب، شکلات خوری، شیرینی خوری، قندان و گلدان و سنبلدان هستند.
ملیله کاری اصفهان
ملیله سازی یکی از ارزشمندترین صنایع دستی اصفهان و یکی از ظریفترین صنایع فلزی ایران است. این هنر در ساخت ظروف و وسایل تزیینی نقره به کار گرفته میشود و به حدی ظریف و زیباست که امکان ندارد نظر شما را به خود جذب نکند. ملیله سازی از کنار هم قرار گرفتن تعداد بسیار زیادی مفتول نقره در قالب ریز نقشهایی چون اشک، جغه، برگ، پیچک و غنچه به دست میآید. ملیلهکاری به ساخت اشیا با مفتولهای فلزی گفته میشود. این هنر در زنجان و اصفهان به خصوص با مفتولهای نقره انجام میشود، اما در شهرهای دیگر نیز با طلا این کار را انجام میدهند. اولین ملیلهسازیها به دوران هخامنشیان بازمیگردد و در دوران اشکانیان نیز گزارشهایی از این هنر وجود دارد. اما پس از آن، تا دوره سلجوقی از این هنر غافل ماندهاند و در دورههای بعدی به تدریج رونق بیشتری پیدا کرد. این هنر با تاریخی صدها ساله در ایران قدمتی دیرینه دارد. در گذشته، ملیله سازی در شهر زنجان رواج داشت، اما با حکومت رضاخان و مهاجرت تعدادی از استادکاران این عرصه به اصفهان و تهران، در دیگر شهرها نیز شهرت و رونق یافت. برای تهیه نوار ملیله، نقره با عیار ۱۰۰ را ذوب میکنند و بهشکل مفتول درمیآورند. سپس آن را حرارت میدهند و از میان دستگاهی مخصوص عبور میدهند تا نوار ملیله به دست آید. در ادامه، قالب موردنظر روی یک صفحه مسی قرار میگیرد و تمام سطح آن مومآندود میشود. نواری با پهنای بیش از نوار ملیله در اطراف قالب قرار میگیرد تا شکل قالب را به خود بگیرد و در موم فرو رود. نوارهای ملیله متناسب با طرح موردنظر و با دقت در قالب چیده میشوند و سپس تمام سطح قالب با پودر تنکا (پایانآورنده نقطه ذوب لحیم نقره) و گرد لحیم پوشانده میشود. قالب در کوره گذاشته میشود تا گرده لحیم ذوب شود و پیچها به هم متصل شوند.
مینیاتور و نگارگری اصفهان
هنر نگارگری و مینیاتور، از هنرهای بینظیری است که در گذشتههای دور برای به تصویر کشیدن مطالب گوناگون کتابها، بهویژه موضوعات ادبی، حماسی و داستانی، به کار گرفته میشد. هنرمندان تذهیب کار نیز در زمینه طراحی حاشیههای زیبا با نقوش سنتی مهارت داشته و متون کتابها نیز توسط هنرمندان خوشنویس خطاطی زیبا و دقیق نگارش میشدند. برای اجرای نگارگری، از مواد چوب، عاج، فیبر و استخوان استفاده میشد.در طول قرون متمادی، آثار مینیاتور ارزشمندی در ایران خلق و اجرا شدند. اما متأسفانه به دلیل حملات مختلف و آمدن پادشاهان جدید، برخی از این آثار به همراه برخی دیگر از بین رفتهاند. امروزه، مینیاتورها به همراه حاشیههای آثار تابلویی و اشیای تزیینی دیگر از جمله خاتم کاری، قلمزنی و فیروزه کوبی در موزهها و نمایشگاهها مورد توجه قرار میگیرند. هنر خوشنویسی و نستعلیق نیز یکی از صنایع دستی اصفهان است که در دوره صفویه به اوج شکوفایی رسید. از آن زمان تاکنون، آثار فراوانی از خوشنویسی مانند تیبهها، تابلوهای خوشنویسی و کتابهای گوناگون به وسیله خوشنویسان ماهر به تصویر کشیده شدهاند.در استان اصفهان، اساتید برجستهای مشغول خلق آثار مینیاتوری هستند، و استاد فرشچیان یکی از بزرگان این هنر است که شهرت جهانی دارد. ایشان طراحیهای بینظیری چون "ظهر عاشورا"، "ضامن آهو" و آثار دیگری را به جا گذاشته است.
قلمکاری اصفهان
قلمکاری یکی از صنایع دستی برجسته اصفهان است که اصول و قدمت آن به دوره حکومت پادشاهان مغول بازمیگردد. این هنر قدیمی در گذشته برای تزیین لباسها و پارچههای کتان، ابریشم، پنبه و چلوار مورد استفاده قرار میگرفت. هنر قلمکاری در دوره حکومت صفویان به اوج خود رسید و تا دوران قاجار نیز به رونق خود ادامه داد. در این هنر، موضوعات مختلفی مانند طرحها و نقشهای سنتی، داستانهای مذهبی و حماسی، افسانههای ادبیات ایران، مناظر طبیعی، شکارگاه و حیوانات به تصویر کشیده میشدند.لباسهای قلمکاری بهویژه در بین دورههای برجسته دوران پادشاهی بسیار محبوب بودند و بسیاری از لباسهای درباری از پارچههای قلمکار زر یا اکلیلی ساخته میشدند. بازار قیصریه اصفهان به عنوان مکانی مخصوص برای خرید لباسهای درباری با پارچههای قوارهای قلمکار یا "دلگه" است که این آثار زیبا را به فروش میرسانند. هنر قلمکاری با زیباییها و جزئیات دقیق خود همچنان به عنوان یکی از ارزشمندترین صنایع دستی اصفهان شناخته میشود.
منبت کاری اصفهان
منبتکاری هنری است که بر روی سطوح چوبی اجرا میشود. این هنر دیرینه در ایران بوده و طرفداران خاص خود را دارد. در استان اصفهان، این هنر زیبا به عنوان یکی از زیباترین صنایع دستی اصفهان شناخته میشود و ارزش مادی و معنوی بسیاری دارد. امروزه به دلیل استفاده از ماشینهای حکاکی بر روی چوبهای نامرغوب، منبتهای بیارزشی نیز در بازار وجود دارند که با کار دست هنرمندان و استادکاران قابل مقایسه نیستند. منبتهایی که توسط اساتید برجسته این هنر بر روی چوبهای با کیفیت انجام میشود، اثرهای بینظیر و تکرارنشدنی دارند و ارزش زیادی دارند. منبت کاری جزو صنایع دستی محبوب اصفهان است که با توجه به شکلها و طرحهای متنوع، آثار زیبا و هنرمندانهای ایجاد میکند. این هنر که در زمینهی هنرهای صنایع دستی چوبی قرار میگیرد، با کندهکاری روی چوب و ایجاد پستی و بلندیهای زیبا بر روی آن انجام میشود. منبت کاری در اصفهان به سبکهای مختلف انجام میشود؛ از جمله گل و مرغ ملایر که یکی از کهنترین سبکهای منبت ایران به حساب میآید. این هنر اکثراً در صنعت مبلسازی نیز مورد استفاده قرار میگیرد، اما در شهرهایی مانند گلپایگان و آباده نیز برای ساخت تابلوها، قابها و منبتهای تزیینی به کار میرود.
مس و خاتم اصفهان
مس و خاتم، یکی از صنایع دستی مسی اصفهان است که نسبتا جدید بوده و از ترکیب هنر مسگری و خاتم سازی به وجود آمده است. در خاتمکاری از چوب و استخوان استفاده میشود و سطح جسم موردنظر را با نقوش هندسی پر میکنند. در خاتمکاری بر روی مس، ابتدا ظرف مسی مورد نظر توسط استاد مسگر آماده میشود و سپس بخشهایی از آن با قطعات خاتمکاری پوشانده میشود. محصولات مس و خاتم اصفهان یکی از زیباترین هنرهای صنایع دستی اصفهان هستند و شامل تنوع زیادی از محصولات نقاشی روی مس اصفهانی میشوند. انواع ظروف مس و خاتم از جمله آجیل خوری، تنگ، سایر محصولات مس و خاتم، سرویس، سنگاب، شکلات خوری، شیرینی خوری، قندان و گلدان و سنبلدان هستند.
ترمه دوزی اصفهان
اصفهان به عنوان یکی از برترین مراکز تولید ترمه در ایران شناخته میشود. این هنر ارزشمند با مشقتهایی همراه است و تنها با سفارش قبلی انجام میشود. ترمههای اصفهانی اغلب به صورت پارچههای تیرهرنگ بافته میشوند و بر روی آنها تزئیناتی از ملیله، منجوق، پولک و سوکمه دوخته میشود. این ویژگیها باعث تمایز ترمه اصفهان از سایر انواع ترمه میشود. ترمه، به عنوان یکی از محصولات لوکس و درجه یک از صنایع دستی اصیل ایران، بوده و استان یزد و اصفهان در حال حاضر به عنوان محل تولید ترمه اصل شناخته میشود. در این ترمهها از تار و پود درجه یک، بهترین رنگهای شیمیایی و نخهای مرغوب استفاده میشود و با تنوع بالای رنگها و ابعاد و تراکمهای مختلف به بازار عرضه میشوند.
سکمه دوزی اصفهان
سکمهدوزی یا چشمهدوزی هنری در زمینه نساجی است که در اصفهان به اجرا درآمده است و امروزه از محبوبترین صنایع دستی این منطقه محسوب میشود. به عبارت بهتر، سکمه دوزی (چشمه دوزی) به عنوان یکی از رشتههای جذاب صنایع دستی شهر اصفهان شناخته میشود. برای ایجاد این هنر زیبا، از کتان ایرانی و خارجی و نخ پنبهای بهرهبرداری میشود. در این هنر زیبا، اشیاء متنوعی مانند رومیزیهای گرد، زیربشقابیها و دستمالهای مخصوص تولید میشوند. روش اجرای سکمه دوزی به این صورت است که پس از کشیدن تار و پودهای پارچه، با استفاده از سوزن دوزی نقاط معینی روی پارچه تشکیل میشود و نخهای بیرون کشیده به یکدیگر بخیه میشوند تا حالتی فشرده به خود بگیرند. از انواع سکمه دوزی میتوان به شبکه دوزی، اشرفی دوزی، ستاره دوزی، گل اشرافی و قلاب دوزی اشاره کرد و طرحهای مختلفی مانند ترنج، سر ترنج یا نیم ترنج، نقشهای گل، شمسهای، ستاره یا گل و بته و غیره به کار میرود. این هنر زیبا با استفاده از دقت و هنرمندی همواره توانسته است مخاطبان زیادی را به خود جلب کند و به عنوان یکی از هنرهای صنایع دستی محبوب و مورد توجه قرار گیرد. این هنر به دوران کهن برمیگردد و پس از رواج اسلام در ایران، تغییراتی را تجربه کرد و گسترش بیشتری پیدا کرد. این هنر در ساخت رومیزیها و دستمالها یا روبندهها برای بانوان کاربرد دارد. برای اجرای این هنر، سکمهدوز باید دارای روحی لطیف و صبر بسیار باشد و معمولاً از این هنر همراه با چشمهدوزی، اشرافیدوزی، شبکهدوزی، گل اشرافی، قلابدوزی و ستارهدوزی استفاده میشود.
زری بافی اصفهان
زری بهمعنای ساخته شده از زر زرین و طلایی است؛ به عبارتی دیگر، اشاره به پارچههای زربافتی دارد که در پودهای آن از طلا استفاده شده است. هنر زری بافی که قدمتی از هزاران سال قبل دارد، پارچهها را با نقش و نگارهای سنتی و تار و پودهایی از ابریشم و گلابتون با استفاده از دستگاههای کاملاً سنتی و دستی بافته میکند. از جمله مراحل بافت زری بافی میتوان به نقشهبندی، چلهکشی و گذراندن ابریشم از وردها و شانهها اشاره کرد. دستگاههای زری بافی معمولاً از چوب ساخته میشوند و سبک قدیمی و ساده دارند. زری بافی به عنوان یکی از محصولات باارزش اصفهان محسوب میشود. این هنرها و صنایع دستی اصفهان نمونههای بینظیری از هنر و ذوق ایرانی هستند که همچنان به تلاش اساتید و هنرمندان این منطقه برمیگردد و جایگاه خود را در صنعت صنایع دستی این کشور حفظ میکنند.
قلمدانسازی اصفهان
قلمدانسازی در گذشته با استفاده از چوب انجام میشد و با گذر زمان شکلهای مختلفی به خود گرفت. امروزه از مقوا و خمیرکاغذ نیز برای ساخت قلمدانها استفاده میشود و سپس آنها را خاتمکاری و منبتکاری میکنند. این هنر همچون سایر هنرهای صنایع دستی اصفهان تحت تأثیر عصر صفویه پیشرفت کرد. با پایتخت بودن اصفهان و حضور علما و دانشمندان بزرگ در آن دوران، قلمدانسازی به مراتب محبوبتر شد. به طور کلی، قلمدان در زمانهای گذشته از جایگاه ویژهای در بین شاهان، درباریان، ادیبان و هنرمندان برخوردار بود و بهشکل امروزی که میشناسیم، ساخته نمیشد. اصلیترین ماده سازنده قلمدانهای قدیمی مقوا و کاغذ بوده و هنرمندان روی آنها را با سبکها و طرحهای مختلف نقاشی میکردند. در باستان ایران، هیچ جسمی به نام "قلمدان" شناخته نمیشد؛ اما این وسیله پس از اسلام در مکاتب و مدارس استفاده میشد. قلمدانهای قدیمی پیش از قرن نهم هجری یا چوبی بودند و یا از فلز ساخته میشدند. نوع چوبی قلمدانها معمولاً ساده یا مزین به منبت کاری بود و نوع فلزی آنها از فولاد ساخته میشد. قلمدانهای فولادی مرصع طلاکوب و گوهرنشان، وسایل اشرافی بودند و روی برخی از آنها آیات قرآن یا اشعار کندهکاریشده بود. در دوره تیموری، هنرهای تزیینی مانند صحافی سنتی، مینیاتورسازی، خطاطی و تذهیب پیشرفت یافت. همچنین در آن زمان، شاهان، شاهزادگان و دولتمردان به هنر خوشنویسی توجه ویژهای داشتند و درست در این دوره تیموری، هنر قلمدانسازی از جنس مقوا آغاز شد. قلمدانهای مقوایی نقشدار از اواخر دوره صفوی به بعد بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و تا اواخر عصر قاجار نیز مورد استفاده بودند. این قلمدانها در ابتدا بهصورت خام و قالبی چوبی ساخته میشدند و سپس به دو شیوه با استفاده از خمیر مقوا یا خمیر کاغذ شکلگیری میکردند. پس از ساخته شدن قلمدان، نقاش طرح نقاشی روی آن را پیاده میکرد و پس از اتمام ریزهکارهای هنری، تدهیب کار نیز انجام میشد.
قالی بافی اصفهان
قالی یا فرش نوعی پارچه گسترده است که از پنبه، پشم و ابریشم تهیه میشود و ایران به عنوان یکی از مراکز مهم تولید فرش در دنیا شناخته میشود. شهر کاشان و استان اصفهان به عنوان یکی از مکانهای معروف در تولید فرش شناخته میشوند. در اروپا تا سدهها به دلیل نداشتن فرشهای بزرگ برای استفاده بر روی زمین، فرشها را به عنوان تابلوها یا رومیزیها مورد استفاده قرار میدادند. اصفهان یکی از مهمترین مراکز قالیبافی در ایران بوده است، به ویژه در دوره حکومت پادشاهان صفوی. در آن زمان، کارگاههای بسیاری در اصفهان به فعالیت مشغول بودند و قالیهای با ارزش زیادی تولید میشدند، بهویژه قالیهای زربافت. هنرمندان اصفهانی در قالیبافی به سبک خاصی عمل میکنند که رنگبندیهای آنها در قالیهای اصفهان، کاشان و نائین با سایر شهرها متفاوت است. این قالیها اغلب با تعداد محدودی رنگ تهیه شده و از رنگهای طبیعی بهندرت در بافت آنها استفاده میشود. در طرحهای متداول این قالیها و قالیچهها، طرحهای شاه عباسی به چشم میخورد. در دوره شاهعباس صفوی، اصفهان از لحاظ هنری بهعنوان پایتخت ایران شناخته میشد و هنر قالیبافی نیز در این عصر بسیار فراگیر بود. با حمله مغولها به اصفهان، اکثر صنعتگران و اساتید نامی این شهر از بین رفتند. اما بعد از ظهور سلسله قاجار، هنر قالیبافی در اصفهان دوباره به اوج رسید و این شهر به یکی از برترین مراکز تولید و صادرات فرش تبدیل شد.
سفال، کاشی و سرامیک سازی اصفهان
قلمدانسازی در گذشته با استفاده از چوب انجام میشد و با گذر زمان شکلهای مختلفی به خود گرفت. امروزه از مقوا و خمیرکاغذ نیز برای ساخت قلمدانها استفاده میشود و سپس آنها را خاتمکاری و منبتکاری میکنند. این هنر همچون سایر هنرهای صنایع دستی اصفهان تحت تأثیر عصر صفویه پیشرفت کرد. با پایتخت بودن اصفهان و حضور علما و دانشمندان بزرگ در آن دوران، قلمدانسازی به مراتب محبوبتر شد. به طور کلی، قلمدان در زمانهای گذشته از جایگاه ویژهای در بین شاهان، درباریان، ادیبان و هنرمندان برخوردار بود و بهشکل امروزی که میشناسیم، ساخته نمیشد. اصلیترین ماده سازنده قلمدانهای قدیمی مقوا و کاغذ بوده و هنرمندان روی آنها را با سبکها و طرحهای مختلف نقاشی میکردند. در باستان ایران، هیچ جسمی به نام "قلمدان" شناخته نمیشد؛ اما این وسیله پس از اسلام در مکاتب و مدارس استفاده میشد. قلمدانهای قدیمی پیش از قرن نهم هجری یا چوبی بودند و یا از فلز ساخته میشدند. نوع چوبی قلمدانها معمولاً ساده یا مزین به منبت کاری بود و نوع فلزی آنها از فولاد ساخته میشد. قلمدانهای فولادی مرصع طلاکوب و گوهرنشان، وسایل اشرافی بودند و روی برخی از آنها آیات قرآن یا اشعار کندهکاریشده بود. در دوره تیموری، هنرهای تزیینی مانند صحافی سنتی، مینیاتورسازی، خطاطی و تذهیب پیشرفت یافت. همچنین در آن زمان، شاهان، شاهزادگان و دولتمردان به هنر خوشنویسی توجه ویژهای داشتند و درست در این دوره تیموری، هنر قلمدانسازی از جنس مقوا آغاز شد. قلمدانهای مقوایی نقشدار از اواخر دوره صفوی به بعد بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و تا اواخر عصر قاجار نیز مورد استفاده بودند. این قلمدانها در ابتدا بهصورت خام و قالبی چوبی ساخته میشدند و سپس به دو شیوه با استفاده از خمیر مقوا یا خمیر کاغذ شکلگیری میکردند. پس از ساخته شدن قلمدان، نقاش طرح نقاشی روی آن را پیاده میکرد و پس از اتمام ریزهکارهای هنری، تدهیب کار نیز انجام میشد.